Ваздухопловно моделарство

Садржај
    Add a header to begin generating the table of contents

    Спорт и историја

    За многе пилоте ваздухопловно моделарство је било улазница у ваздухопловни свет.

     

    Неки су остали верни овом ваздухопловном спорту од најмлађих дана па до позних година, тако да се на такмичењима у ваздухопловном моделарству могу видети све категорије – од млађих јуниора па до ветерана.

    Наша земља је дала велики број светских и европских првака у овом спорту. Србија је актуелни европски првак у ваздухопловном моделарству (титула освојена 2018. године) и шампион света (титула освојена 2017. године) у категоријама слободнолетећих модела класe Ф1Б.

    Аеромоделарство, иако тада још није имало то име, претходило је комплетној авијацији. Највећи пионири летења, од Каилеија, Лилиентхала, Вригхтса и Левавасеура до Блериота, Фербера, Фармана и Месершмита, првобитно су користили модел летелице како би тестирали решења која су у процесу креирања. Ово само показује колико је дуга историја аеромоделарства. Моделарска такмичења организована су још 1905. године, осмишљена као забавне и приступачне приредбе инспирисане постепеним појављивањем авиона на моторни погон.

    Аеромоделарство је брзо стекло популарност од 1930-их надаље. Радио контролисани модели још нису били високо развијени – све до педесетих година – тако да су се користили искључиво слободнолетећи модели. Непосредно пре Другог светског рата организована су прва међународна такмичења у Енглеској и Немачкој. 1955. године појавила се акробатика у конкуренцији. Прво светско првенство одржано је пет година касније. Ракетни модели су изум почетком шездесетих година прошлог века у Сједињеним Државама, а прва светска првенства одржана су 1972. године.

    Аеромоделарство је данас изнад свега најзначајнија ФАИ дисциплина у смислу броја такмичара: процењује се да има више од милион ентузијаста широм свиета. Сада постоје многе категорије аеромоделарства, било да се ради о авионима, хидроавионима, једрилицама, хеликоптерима и ракетним моделима.

    Правилници/документи

    Дисциплине - Класе

    Разне ознаке модела често могу да буду збуњујуће за оне који нису у свету спортског ваздухопловства. Зато овде доносимо поделу модела према ФАИ:

    1. – Ф1 Слободнолетећи модели
    2. – Ф2 Кружно командовани модели
    3. – Ф3 Радио вођени модели

     

    Слободнолетећи модели

    Слободнолетећи модели су најмасовнија групација. Они лете слободно на великим површинама, без икаквог утицаја са стране, а на такмичењима се мери време лета у 7 стартова.

     Класа

    Објашњење

     Ф1A, Ф1Х 

    MОДЕЛИ ЈЕДРИЛИЦА;

    Подижу се на висину од 50 метара путем сајле и затим настављају слободан лет;

    Модели Ф1Х су мањих димензија намењени почетницима;

     Ф1Б,Ф1Г  

    Модели на погон гумом – гумењаци;
    Намотана гумена трака тежине 30грама окреће елису и подиже је на висину од 50 до 80 метара и затим наставља слободан лет.

    Модели Ф1Г су мањих димензија и дозвољене масе гуме и намењени су почетницима;

     Ф1Ц,Ф1П

    Модели на погон СУС мотори – пењачи;

    Пењу се у вис путем СУС мотора чије је време рада ограничено и затим настављају слободни лет.

    Модели класе Ф1П су мањих димензија, са слабијим мотором и намењени за јуниорска такмичења.

     Ф1Д, Ф1Л, Ф1Р, Ф1M

    Собни модели;

    Веома лагани модели на погон гумом који лете у затвореном простору, тј. великим салама. Дисциплине се међусобно разликују по дозвољеним димензијама, материјалу и минималној тежини.

     Класа Ф1М је намењена почетницима и јуниорима.

     Ф1E

    Модели једрилица са магнетним управљањем;

    Пуштају се са узвишења из руке у слободни лет низ падину. Смером лета управља магнетни механизам који такмичар подешава пре пуштања у лет, а према смеру ветра.

     Ф1Н

    Собни модели клизача;

    Једноставни модели без погона који се бацају руком у затвореном простору тј. спортским халама. Ova veoma zabavna kategorija je pre svega namenjena razvoju podmladka;

    Ф1Q

     

    Електро-пењачи;

    Пењу се у вис погоњени електро мотором са ограниченим временом рада и после тога настављају слободни лет.

    Kружно командовани модели

    Кружно командовани модели су модели који лете у круг, а са њима се командује преко две сајле.
     

    Класа

    Oбјашњење

     Ф2А

    Брзински модели – такмичење је у мерењу брзине из 10 кругова

     Ф2Б

     Акробате – оцењује се квалитет фигура

     Ф2Ц

     Тим рејсинг – летење 100 кругова уз три танковања и мерења времена

     Ф2Д

     Комбати – ваздушна борба која се оцењује сечењем противничке траке коју вуче модел

    Радио вођени модели

    Радио вођени модели су модели којима се управља путем радиостанице.

     

    Класа

    Објашњење

     Ф3A

     Акробатски модели – оцењује се квалитет изведених акробација

     Ф3Б/J

     Једрилице – мери се време лета са слетањем на одређени циљ

     Ф3Ц

     Радио командовани хеликоптери – оцењује се квалитет изведених акробација

     Ф3Д

     Pylon racing – летење модела између 2 стуба (пајлона). Мерење времена за одређени број кругова.

    Судије

    Судије и делегати

    1.Божо Грубић
    2.Слободан Милић
    2. Габор Бочковић
    3. Лазо Ђеоргиевски
    4. Никола Боровац
    5. Светозар Гостојић
    6. Мартин Грубић
    7. Мића Тица
    8. Стеван Јановић.