fbInstagram

60 ГОДИНА ЛЕТАЧКЕ АКТИВНОСТИ АНДРИЈЕ ШИЛА

IMG 1845

Почетком августа 2019. године, један од наших најстаријих активних ваздухопловаца и најуспешнијих спортских радника, господин Андрија Шил,  обележио је свој велики јубилеј - 60 година летачких активности у спортском ваздухопловству. У оквиру ваздухопловних спортова прошао је све фазе: од тренаже и такмичења до суђења на домаћим и међународним првенствима и обуке младих ваздухопловаца, преносећи тако, новим генерацијама, своје велико и богато искуство. У својој 77. години живота, још увек неуморан и агилан, на челу је једног од наших најстаријих и најуспешнијих аероклубова - АК „Сомбор“, с којим дуги низ година организује два престижна такмичења: Отворени (међународни) Бачка куп – такмичење собних модела у класама Ф1Н и Ф1Н-150  и Бачка куп – моделарско такмичење слободно летећих модела у класана Ф1-А,Б,Ц и Х. У својој богатој ваздухопловној каријери, бавио се готово свим видовима ваздухопловних спортова: од моделарства, падобранства и једриличарства до моторног летења.

            У Аероклуб ,,Млада крила,, Сомбор, Андрија Шил се учлањује  са 15 година, давне 1957, као матурант основне школе.  Прво постаје члан  моделарске секције, где је правио моделе и такмичио се у категорији слободнолетећих и кружнокомандујућих модела - у класама Ф1А и Ф2Д. Након неколико година такмичарског стажа, веома рано, посвећује се педагошком раду у клубу. Ради са децом и омладином на градњи модела и припремама за такмичења. Деценијама ради на организацији моделарских такмичења у којима је његов клуб,  АК ,,Сомбор,, домаћин. Добија звање националног судије, а као мерач времена учествује на два светска првенства, два европска првенства, на три светска купа, као и на великом броју домаћих такмичења у ваздухопловном и ракетном моделарству.

            Основну обуку у једриличарству завршава 1959. године у Савезном ваздухопловном центру у Вршцу. Дуги низ година се бавио овим спортом, летео је на четрнаест типова једрилица и остварио преко 300 сати налета. У својству пилота једрилице у више наврата учествује у приказима летења на многим аеромитинзима у земљи и иностранству. Тако, 1969. године, учествује на аеромитингу у Сексарду, Република Мађарска, у оквиру међународне сарадње између наше две државе. Учествује и на аеромитингу у Батајници, у делу програма ВСС, приказујући шлепање две једрилице типа Бланик са авионом Wилга-35А, 1998. године. У време студија у Ријеци, три године је, у летњем периоду, радио у екипи Аероклуба ,,Крила Кварнера,, на једриличарској обуци питомаца Ваздухопловне гимназије из Мостара. Поставио је лични и клубски рекорд у трајању лета са једрилицом ,,Илинденка,, у три узастопна дана, у три лета, користећи успона термичка струјања и остао у ваздуху укупно 16 сати и 46 минута.

            Ипак, највећи допринос у развоју клуба и ваздухопловног спорта, Андрија Шил је остварио у моторном летењу. Основну обуку завршава у 16. класи ШРОА, у Задру, 1963/64 године. У спортском, моторном летењу, такмичио се кратко време освојивши једно прво место у прецизном летењу. У својој летачкој каријери као пилот и инструктор извршио је 7.542 лета и 2.005 сати налета. И у овој области врло рано се посвећује педагошком раду, пре свега у обуци спорских пилота и у својству ментора будућих инструктора моторног летења. Испите за наставника спортских пилота положио је 1979. године у Загребу, а затим стажира 1980. и 1981. године. Заједно са инструктором Пелагић Миодрагом - Васом и тадашњим председником клуба, Гргић Јанком, организује Покрајинску ваздухопловну школу у Сомбору. Од 1980. до 1992. године руководи Покрајинском ваздухопловном школом за обуку пилота, у Сомбору, где су се школовали кандидати за ШРОА као и за потребе аероклубова Војводине. Један је од најстаријих активних инструктора моторног летења у Србији. Данас, у недостатку одговарајућег аеродрома у Сомбору, обуку обавља у школи АК ,,Иван Сарић,, у Суботици. У тридесет осам година  инструкторског стажа летео је на осамнаест различитих типова авиона, ишколовао је велики број спортских пилота, био је ментор будућим инструкторима више десетина пута, обучио је на десетине пилота у ноћном летењу. У својству судије националног ранга више година учествује на такмичењима у прецизном и рели летењу широм бивше СФРЈ, као и данас, у Републици Србији. Обављао је дужности главог судије и судије на линији слетања или на КВО. У том својству учествовао је и на једном међународном такмичењу у тромечу СФРЈ-Мађарска-Румунија 1997.године. Користећи вишедеценијско искуство у процесу образовања средњошколаца и обуке пилота авиона, написао је  Приручник за обуку спортских пилота.

            У аеро-клубу „Сомбор“ обављао је дужности секретара преко 30 година, а последњих десетак година управник је Ваздухопловне школе и председник АК „Сомбор“ на волонтерској основи, где представља и заступа интересе овог клуба. Актуелни је председник Ваздухопловног савеза Војводине и председник Управног одбора ВСВ.

            Неуморан и предан рад на обуци кадрова и стварању услова за рад са школском децом и омладином дао је запажене спортске резултате у све три секције које клуб данас има: моделарској, падобранској и моторној. Захваљујући неизмерној енергији, знању и упорности Андрије Шила, АК „Сомбор” се као птица Феникс, после сваке неприлике (уништавање хангара и авиона у НАТО бомбардовању на аеродрому Сомбор, одузимање летелишта Стапар и др.) дизао “из пепела” и уздигнуте главе настављао даље. Радио је на консолидацији аеро-клуба, на очувању чланства и наставничког кадра, на обезбеђењу летачких средстава, горива и мазива за редовно тренажно летење у циљу  обнављања летачких и падобранских дозвола, али и на системском решавању проблема даљег рада и развоја ваздухопловног спорта у Војводини.                         

            У свим активностима аеро-клуба, рачунало се и на Андрију Шила и његове организаторске и визионарске способности. Било да је реч о набавци авиона (путем уговора са ВСС и РВ и ПВО, или куповине авиона Wилга из Пољске) све административне послове око увоза, царинског поступка, регистрације и увођења у експлоатацију, водио је руководилац летења и тада секретар клуба, Андрија Шил.                                                                                                                                                                  

            У ваздухопловним круговима добро познат, омиљен и цењен летач, наставник, педагог и функционер, Андрија Шил је за свој дугогодишњи, успешан, прегалачки рад, више пута награђиван. Најзначајнија признања која је примио у последње 2-3 године су: Плакета „Златног орла“, Ваздухопловног савеза Србије - највеће признање у области ваздухопловног спорта. Награда за животно дело Спортског савеза града Сомбора - за вишедеценијски рад и развој ваздухопловних спортова у граду Сомбору и Србији и „Златна плакета“ Ваздухопловног савеза Војводине - за изузетан допринос на очувању, развоју, унапређењу и промоцији ваздухопловног спорта у АП Војводини.

                                                                                  Генерални секретар ВСВ

                                                                                          Жељко Вулетић

fer play2014